2021-04-12

Auteur: Opvoedinformatie Nederland

Sporten

Tijdens je zwangerschap is het goed voor jou en je baby om matig intensief te blijven sporten. Welke sporten kun je doen als je zwanger bent en welke beter niet?

Als je zwanger bent, is het goed om in beweging te blijven. Sporten en bewegen verbetert je conditie als aanstaande moeder. Ook word je er sterker van en dat komt tijdens en na de bevalling goed van pas. Bovendien kun je met bewegen het risico op zwangerschapskwalen als spataderen, zwangerschapsdiabetes en -vergiftiging verkleinen.

Welke sport kun je doen als je zwanger bent?

Vaak kun je doorgaan met de sport die je voor je zwangerschap ook al deed. Voel je je er niet prettig bij of is het bijvoorbeeld een contactsport? Ga dan op zoek naar een alternatief. Denk bijvoorbeeld aan zwemmen, dat is vooral aan het einde van je zwangerschap een fijne manier om te bewegen.

Ook als je niet aan sport deed, is het een goed idee om te gaan bewegen tijdens je zwangerschap. Ga lekker wandelen en probeer wat vaker de fiets te pakken in plaats van de auto. Ook in veel zwangerschapscursussen beweeg je op een leuke en verantwoorde manier. Bovendien leer je er ook andere zwangere vrouwen kennen.

Tijdens je zwangerschap is het naast bewegen ook belangrijk om te ontspannen. Zwangerschapsyoga kan je hierbij helpen. Pijntjes, spanning en stress worden bestreden en het zorgt ervoor dat je fysiek en mentaal beter in je vel zit. Je leert er daarnaast ademhalingsoefeningen voor tijdens de bevalling.

Welke sporten kun je tijdens de zwangerschap beter niet doen?

Een paar sporten zijn nu niet geschikt, vanwege de risico's van de sport of omdat je buik in de weg gaat zitten. Het gaat hierbij om:

  • contactsporten zoals boksen of judo;
  • watersport zoals duiken, surfen of zeilen;
  • bergbeklimmen;
  • skiën;
  • balsporten zoals basketbal of voetbal.

Door de zwangerschapshormonen worden je pezen en gewrichten wat soepeler. Daarom kan hardlopen of een andere intensieve sport waarbij je veel moet springen makkelijker blessures opleveren. Overbelasting van de bekkenbodem kan incontinentie of een verzakking (het uitzakken van een orgaan als de baarmoeder in het bekken) veroorzaken.

Waar let je op bij sporten en bewegen tijdens de zwangerschap?

De eerste voorwaarde is dat je zwangerschap 'normaal' verloopt. Dit houdt in dat je baby goed groeit en je geen last hebt van complicaties. Twijfel je over jouw sportkeuze? Overleg dan met je verloskundige, gynaecoloog of huisarts.

Het allerbelangrijkste is dat je goed luistert naar je lichaam. Voelt een beweging niet goed, vertel dat dan aan je trainer.

Als je intensief wilt blijven sporten, laat je dan begeleiden door een deskundige, ervaren trainer en/of fysiotherapeut. Let op: veel trainers zijn niet specifiek opgeleid om begeleiding te geven tijdens een zwangerschap.

Wil je meer weten over sporten en bewegen tijdens de zwangerschap? Kijk op Allesoversport.nl of download het uitgebreide e-book van Kenniscentrumsportenbewegen.nl.

Reageer op dit artikel

Alle reacties

Even met iemand praten? Gebruik de chatfunctie. Ons online team staat voor je klaar.