Ouderwijzer artikel

2013-02-26

Auteur: Opvoedinformatie Nederland

Sportvoeding

Kinderen die aan sport doen, hebben een evenwichtige voeding nodig. Welk eten en drinken is dan het beste?

Jongeren die aan sport doen, hebben een evenwichtige voeding nodig. Sportende pubers die regelmatig en gevarieerd eten, krijgen voldoende voedingsstoffen binnen.

Drinken

Om lekker te kunnen sporten is het belangrijk dat je kind voor, tijdens en na het sporten voldoende drinkt. Het lichaam gebruikt vocht voor het transport van voedingsstoffen en afvalstoffen, maar ook om de temperatuur op peil te houden. Je transpireert om je lichaam te koelen.

Gewoon water

Het beste advies is gewoon water drinken. Energierijke sportdrankjes (hypertone dranken) zijn niet nodig, omdat je daarmee heel veel suiker binnenkrijgt. Die zijn daarom niet handig als dorstlesser.

Sportvoeding

Sport je kind niet al te intensief, dan kan het toe met gewone voeding. Regelmatig en genoeg eten is voldoende. Vlak voor het sporten eten is niet zo prettig; sporten met een volle maag voelt vervelend. Doet je kind echt intensief aan sport, dan heeft het wel wat extra voeding nodig, bijvoorbeeld een boterham of wat meer warm eten.

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Reageer op dit artikel

Alle reacties

Blijf op de hoogte van onze activiteiten en maak nu een profiel aan!

Registereren
Ouderwijzer logo