Ouderwijzer artikel

2020-04-24

Auteur: Opvoedinformatie Nederland

Vegetarisch

Eet je kind vegetarisch, dan bestaat de kans op ijzertekort. Zorg daarom voor voeding waar ijzer inzit. Aan welke producten kun je denken?

Steeds meer Nederlanders eten minder of geen vlees. Vegetariërs eten helemaal geen vlees. Als je kind vegetarisch eet is het vooral belangrijk om er op te letten dat je kind genoeg vitamine B12 en ijzer binnenkrijgt.

Kies bijvoorbeeld voor ei, tempé, tofu en peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen of een vegetarisch product waaraan ijzer, vitamine B1 en/of B12 is toegevoegd. Eet je kind geen vlees, maar wel vis? Dan is vis ook een alternatief voor vlees.

Vitamine B12

Vitamine B12 haal je alleen uit dierlijke producten. Het is verstandig om je kind voldoende melk en melkproducten te geven. Een tekort aan vitamine B12 leidt tot een vorm van bloedarmoede.

Hoe krijgt je kind voldoende ijzer binnen?

In groente zit ook ijzer, maar dat is plantaardig ijzer. Het lichaam neemt dit minder makkelijk op. Vitamine C helpt om ijzer uit de voeding te halen. Geef je kind daarom bij elke maaltijd iets van groente of fruit.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan ijzer:

  • Groente. Vooral groene bladgroente, zoals spinazie, andijvie en sla;
  • Volkoren graanproducten, zoals volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen, volkoren couscous, bulgur, zilvervliesrijst en volkorenpasta;
  • Peulvruchten;
  • Noten;
  • Seitan;
  • Aardappelen.

Reageer op dit artikel

Alle reacties

Blijf op de hoogte van onze activiteiten en maak nu een profiel aan!

Registereren
Ouderwijzer logo